Waarom er een “standaard”​ moet komen voor het doorsturen van leads!

Leads doorsturen zonder tussenkomst van een ander…

Online leads zijn er in vele soorten en maten! En er zijn veel CRM- en LMS-systemen en andere tools die leads ontvangen in de Automotive. Hoe voorkomen wij nu dat alle leadproviders leads op hun eigen manier doorsturen en de ontvangers hun eigen wijze van importeren hebben? (lead parsing).

Ecosysteem

Wij zijn in Nederland verwend door een perfect functionerend ecosysteem voor het doorsturen van auto’s via VMS’en (voertuig management systemen) naar de portalen en ook de online leads volgen eenzelfde route. Je kunt alle informatie op elke manier doorsturen naar een leadhub en die levert het op elke gewenste manier aan de ontvanger. Dat geldt dus ook, voor het doorsturen van occasions van een Voertuig Management Systeem naar de portals.

Andere landen

In andere landen verschilt de manier van werken. Daar gaan ze er vanuit dat een wasmachine zoals wij die dus hebben overbodig is om leads op de juiste manier overal en ergens heen te sturen. AVG technisch is het ook de vraag of je wel een derde partij betrokken wil hebben in deze flow, ondanks dikke AVG contracten dat alles netjes verloopt.

ADF Protocol

In Amerika heb je al decennia lang het ADF-protocol. Dat protocol schrijft voor op welke wijze je als portal een online lead doorstuurt. Er is dus bepaalt op welke regel bijvoorbeeld het e-mailadres en het telefoonnummer staan. Dit zorgt ervoor dat iedereen met iedereen kan koppelen, zonder tussenkomst van anderen. Het vergroot de snelheid van handelen. Voor wat betreft die snelheid: iedereen weet wat er verwacht wordt, je kunt direct de koppeling maken en de leads per mail doorsturen naar de ontvanger.

Ligier Store Doesburg

Bij onze Ligier Store Doesburg moesten we ook iets maken om de leads door te kunnen zetten in het Lead Management Systeem. Wij werkten eerst met Teamleader, nu met een echt Online Automotive Lead Management Systeem, genaamd Walcu CRM. Om de leads vanaf onze website in het systeem te krijgen, konden we een koppeling maken zoals iedereen of we konden iets anders verzinnen. Wij kozen voor de laatste oplossing.

JSON format

Onze websiteontwikkelaar vond het JSON-format. Een format vergelijkbaar met het ADF-protocol. Het JSON-protocol wordt in Europa veel gebruikt in ondermeer Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië. Ook de portals van Adevinta, waar Marktplaats onder valt, gebruikt JSON voor zijn sites Coches.es, Wallapop en Carwow. Tot slot, fabrikanten zoals Toyota en Kia werken er ook mee. Het protocol heeft dus veel steun van grote partijen.

Hoe werkt het?

Als Ligier Store Doesburg via zijn website een aanvraagformulier ontvangt, triggert dat een e-mail. Dit bericht, dat intern wordt gestuurd naar de verkoopafdeling, gaat ook naar Walcu CRM. Het bericht heeft een HTML-formaat, zoals onderstaand voorbeeld:

Door het HTML-formaat kan Walcu, of LMS-systemen zoals LEF, Websolve of Salesforce, deze mail uitlezen. Zo komt er zonder tussenkomst van andere partijen een vrije flow van data op gang.

Alle velden zijn gestandaardiseerd, waarbij er uiteraard wel ruimte is voor vrije velden zoals je hieronder ziet:

Heb je leads met een bepaalde taak, proefrit en of showroomafspraak, dan kan je deze ook kwijt in hetzelfde JSON-formaat.

Wat heb ik eraan?

Nu zul je zeggen, wat heb ik hieraan als dealer? Dat lijkt een logische vraag, want alles dat onder water gebeurt, zie je niet en merk je niet. Maar er is een groot voordeel: je partners, zoals de portalen, de websitebouwers en de LMS-leveranciers kunnen sneller, goedkoper schakelen en worden flexibeler, waardoor de service beter wordt.

Voor die dealers die graag stappen willen maken in het buitenland en gebruik willen maken van hun eigen partners zoals Van Mossel met LEF en Calldrip in België, kan het JSON-formaat een game changer zijn. Voor diegenen die snel willen schakelen en die het belang van een gerespecteerde standaard zoals het ADF-protocol willen laten zien aan zowel de leadproviders als de ontvangers, biedt het JSON-formaat ontzettend veel flexibiliteit, bovendien hoef je niet alles zelf te doen. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten.

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC