Waarom er geen (nieuwe) EV’s verkocht worden…

De EV-markt zit op slot. Ik denk niet dat wij daar een discussie over hoeven te voeren. De regering trekt zich terug met haar absurde subsidies op EV’s van de afgelopen jaren en dus moet de elektrische auto het op eigen kracht doen en zijn bestaansrecht bewijzen. Ik ben geen echte EV-fan, ook al bevalt het rijden met een EV mij wel, maar een EV kopen gaat voor mij op dit moment nog te ver.

Er speelt meer waardoor EV’s minder makkelijk verkopen.

Er speelt meer waardoor EV’s minder makkelijk verkopen. Er zijn verschillende EU-regels en veel fabrikanten hebben de beschikbare chips die ze hadden, in EV’s gestopt in plaats van in auto’s met een verbrandingsmotor. Voor die fabrikanten is dat een legitieme keuze, maar als iedere fabrikant diezelfde keuze maakt, dan krijg je zoiets als een waterhoofd: het aanbod komt niet meer overeen met de vraag uit de markt. En die vraag neemt dus af omdat de (NL)overheid op de rem trapt met betrekking tot subsidies. Bovendien, en dat geldt in meer landen in Europa, is er geen duidelijkheid wat het rijden in een EV gaat kosten.

Indicata data

In de data van Indicata zijn de problemen al zichtbaar in oktober 2022. Dat is drie maanden voordat Tesla met zijn wereldwijde prijsverlagingen kwam.

In onderstaande visueel zie je dat de Market Days Supply in oktober het laagste was, gemeten tot en met augustus dit jaar. Sinds oktober is de voorraad bij alle merken substantieel toegenomen. Dit kan alleen maar worden verklaard door een waanzinnige vraag naar EV’s.

Als het enorme aanbod afgedekt zou kunnen worden door een grote vijver met EV’s die ingeruild zouden kunnen worden, dan zou je die voorraden kunnen wegwerken. Echter, deze slide toont dat de meeste EV’s nog geen twee jaar oud zijn. Die eigenaren en of gebruikers zijn hoogstwaarschijnlijk niet in de markt voor een nieuwe EV, die inmiddels bij veel merken uit voorraad leverbaar is.

Kijk je naar de totale voorraad van alle auto’s in Nederland, dan zie je het volgende:

De EV-voorraad is volledig ontspoord. Dit komt vooral door de keuzes die gemaakt zijn om met de beschikbare chips de productie van EV’s voorrang te geven. De gecreëerde voorraad is alleen weg te werken door de prijs zo aan te passen, dat de korting de functie van de subsidie van de overheid overneemt. En dat is precies wat Tesla heeft gedaan door meerdere keren de prijzen van zijn modellen te verlagen.

De nieuwe EV-voorraad is volledig ontspoord.

Dat zie je ook in deze visual, waarbij als index de prijs in januari op 100 is gezet.

Een zwarte skipiste is er niets bij

Een zwarte skipiste in Oostenrijk is er niets bij. Vanuit het perspectief van de verkoper: de overheid heeft terecht veel commentaar gekregen vanwege het wegnemen van subsidies. Vanuit het perspectief van de koper en misschien ook wel de verkoper: wij hebben met de elektrische auto een product dat te duur is, voor wat hij biedt ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor. De enige correctiemogelijkheid is een prijsverlaging….vanuit de markt en dus niet van de overheid.

Tesla is de eerste die de knuppel in het hoenderhok gooit!

Wat je dan ziet, is dat de eerste die reageert de pers, de marketing en het momentum meekrijgt. Het is niet zo dat deze ‘eerste mover’ goedkoper kan produceren dan de andere merken, maar deze fabrikant reageert gewoon sneller op de ontwikkelingen in de markt. Dan kan Stellantis(Q1 2023) zeggen dat zij meer winst maken dan Tesla, maar de vraag is of dat eind 2023 nog steeds zo is….

Als je kijkt naar de voorraadniveaus van de verschillende Tesla-modellen, dan zie je dat het merk zijn voorraden inderdaad weet af te bouwen. Dit in tegenstelling tot de andere fabrikanten. Zie visual 1(de eerste)

Moraal van dit verhaal?

Data vertelt een belangrijk deel van het verhaal. In dit geval hadden veel importeurs en dealerholdings de tsunami aan EV’s kunnen zien aankomen en de vraaguitval in de markt door een wispelturige overheid zonder lange termijnplanning ook moeten voorspellen.

De move die Tesla maakte was een grote en kwam voor velen wellicht als een schok, zeker omdat ook duidelijk werd, dat er blijkbaar veel lucht zit tussen de retailprijs en de productieprijs van een Tesla.

Pas op voor de boer die de melk kan weggeven om de koe te verkopen!

Mijn vader zei vroeger al tegen mij: “pas op voor de boer die de melk kan weggeven om de koe te verkopen.” We zijn er nog lang niet, het zal een lastige strijd worden om een EV te verkopen. Er zijn te veel auto’s en de overheid heeft zich teruggetrokken. En de consument? Die kijkt de kat uit de boom, in afwachting van de dingen die komen gaan. Hij hoopt of op een prijsverlaging of op een overheid die weer gaat stimuleren.

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC