Wat gaan wij de tweede helft van het jaar doen?

Het derde kwartaal van dit jaar is alweer even onderweg en sommige bedrijven sorteren voor op de doelstellingen en verwachtingen van Q4 en de plannen voor 2024. Hoe gaat het plaatje eruit zien? Uiteraard horen wij nog steeds dat er chip tekorten zijn, zoals Audi deze week riep. We zien ook dat de voorraden van voornamelijk EV’s ongezond groot zijn. Een merk als bijvoorbeeld Nissan, biedt zijn belangrijkste auto, de Qashqai, weer met korting aan. Oftewel, je kunt blijven geloven dat Audi voorsorteert op een langere tijd van chip tekorten en daardoor gebrek aan auto’s en dus hogere prijzen, of je gebruikt gewoon je gezonde verstand en concludeert dat niet iedere OEM hetzelfde probleem heeft.

Niet iedere OEM heeft een “chipprobleem”

Als je kijkt naar een dealer van een merk dat naar het agentenmodel overstapt, zoals Ford, dan zie je dat dit nieuwe businessmodel niet het beloofde land is. Niet voor de fabrikant, en zeker niet voor de agent. De agent die meerdere merken aanbiedt, kan sturen. Degene die afhankelijk is van één merk, kan alleen maar, en nog meer dan voorheen, voor de occasionmarkt gaan.

De ex dealer gaat straks concurreren met betere prijzen tegen de agent van hetzelfde merk

Bij Stellantis vallen alle 14 merken straks in het agentenmodel, en dan kan er alleen maar gestuurd worden richting occasions, die nu al massaal uit Duitsland worden gehaald. Het gaat vaak om jong gebruikte auto’s, afkomstig van ex-dealers die aan de kant zijn gezet. Als toekomstig agent mag je daar straks tegenop boksen, in een markt die allang gewend is om parallel geïmporteerde nieuwe of vrijwel nieuwe auto’s af te nemen.

Ook niet onbelangrijk: de occasionmarkt is duidelijk aan het afkoelen. De gemiddelde prijzen gaan naar beneden, de stadagen nemen toe en potentiële kopers sturen minder ‘leads’ in dan de afgelopen twee jaar. In plaats van 10 kopers voor één auto, hebben we nu weer 10 auto’s voor één koper.

De verkoper wordt weer belangrijk!

Dat is voor de meeste verkopers een schok. Zij dienen om te schakelen en zijn ineens geen orderopschrijver meer, maar een verkoper die van de intentie van een klant een gesprek moet creëren om ‘m te verleiden tot het maken van een afspraak, zodat de koper uiteindelijk de auto wil kopen. Oftewel, verkopen is weer belangrijk en opschrijvers krijgen het moeilijk. Zij zullen de schuld leggen bij een tegenvallende markt.

Geen 10 klanten meer voor één auto, maar 10 auto’s voor één koper!

Kijk je naar dit jaar, en hoe wij het gaan afsluiten, dat zul je zien dat het financieel best een knap jaar kan zijn! Bijvoorbeeld dankzij veel afleveringen bij dealers die veel backorders hebben kunnen uitleveren. Aan de andere kant, de order intake belooft niet veel goeds voor de nabije toekomst. En ik heb het eerder geschreven: iedereen kan een zeeman zijn bij een kalme zee, nu de golven hoger worden, zullen de echte zeemannen, de ondernemers, de verkopers moeten opstaan. Precies zoals gebeurde in andere jaren met tegenwind!

#DCDW Events

Op 20 en 21 november zijn wij er weer met onze #DCWD Events, met onder andere onze key note spreker: Brian Pasch. Toegang is gratis voor medewerkers van dealers, importeurs, leasemaatschappijen en onafhankelijke autobedrijven. Meer informatie: https://www.dcdw.nl/dcdw-event-almere/

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC