Digital Retailing: nieuw woord, oude gedachte

Het nieuwe Buzz woord


De tweede dag van de automotive bijeenkomst Kain, Friends and Clients, ging voornamelijk over het nieuwe Buzz woord voor de komende 12 maanden: Digital Retailing. Voor wie het niets zegt, het gaat om het mogelijk te maken een nieuwe of gebruikte auto online te kopen. Carvana wordt vaak genoemd als het voorbeeld hoe digital retailing eruit zou moeten zien, maar na een aantal presentaties gezien en gehoord te hebben, is dat eigenlijk helemaal niet zo. Carvana is goed in marketing, maar het is geen website waar je online een auto kunt kopen. Het vergt namelijk vier telefoongesprekken, vier e-mails en twee chatgesprekken om een deal te sluiten. Hetzelfde concept dat we destijds met Nieuweautokopen.nl hadden. Carvana is dus niet helemaal het juiste voorbeeld en daarom wil ik vooral naar bedrijven als Roadster, Carnow en Dealerinspire kijken, zij hebben de zaken wel goed ingericht.

Uit alle presentaties komt eigenlijk naar voren dat de consument van nu meer online wil doen dan vier jaar geleden, als het gaat om het kopen van een nieuwe of gebruikte auto. Daar hoort bij het krijgen van een transparante, eerlijke, faire inruilprijs die daadwerkelijk wordt betaald. Ook wil de consument volledige transparantie: wat krijg ik? Waar betaal ik voor? De koper wil geen bijkomende kosten. Wie transparantie en snelheid biedt, is de winnaar van vandaag. Hoe de winnaar van morgen eruitziet moeten we overigens nog maar bezien.

Verrijkte lead
Wat op valt is dat we het hier over een gekwalificeerde lead hebben, een lead die meer data door middel van digital retailing heeft achtergelaten, dan een lead op een portal, waar vaak alleen het e-mailadres van klopt. We hebben het dus over een lead met kloppende NAW-gegevens, een telefoonnummer, een e-mailadres en de geboortedatum om voor bijvoorbeeld een pre-kwalificatie voor Privélease te doen. Alle oplossingen die ze hier in de VS aandragen om die gegevens te achterhalen, zijn leuk en innovatief, maar krijg ik steeds meer het idee dat wij in Nederland niet achter-, maar juist voorop lopen, als het gaat om digital retailing. Beschermd betalen, inruilwaardetaxatie, webshops voor auto’s, het zijn allemaal zaken die wij al hebben!

Truecar
Leuk was het om Kerri Wise van Truecar weer te spreken, Zij is de komende week in de #DCDW Podcast mijn gast. Kerri vertelde over de customer journey en welke nieuwe onderzoeken er zijn geweest, die bevestigen dat het nog niet zo slecht gesteld is met de fysieke klantreis voor het kopen van de auto! De koper bezoekt, zo is gebleken, veel vaker dan 1,3 x de showroom voordat hij tot aanschaf overgaat. Ze sprak ook over de 10 Best Practices van de beste dealers uit het Truecar network, en waarom die punten voor iedere dealer, ook in Nederland, toepasbaar zijn! Meer hierover in de #DCDW Podcast.

Over Paul

Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl.

Lees ook

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

4 april 2023

Welke leads kun je wel uitbesteden?

27 maart 2023

Een nieuwe manier van leads opvolgen met Walcu!

5 december 2022

Waarom Marktplaats listings en Marktplaats Pro ook voor nieuwe auto’s zijn!