Hebben goede foto’s wel impact op je advertenties?

Leuk onderzoek(je) inzake goede en slechte foto’s op Marktplaats

De laatste tijd investeren dealers en autobedrijven meer geld dan ooit in fotostudio’s en andere hardware om nog betere foto’s te maken van hun auto’s. Fraaie 360 graden views zijn bijvoorbeeld geen uitzondering meer. De vraag blijft natuurlijk of dit extra aandacht, en daarmee extra sales oplevert. Want daar is het om te doen: krijg ik op basis van mijn advertentie met telefonische en online leads en meer VDP-views? Om die vraag te beantwoorden heeft Marktplaats een onderzoekje gedaan.

Onderzoeksopzet

We onderzochten in totaal 6.000 advertenties van 16 dealers en autobedrijven, dus niet van particulieren. Uiteraard van verschillende merken, uit verschillende regio’s en diverse prijsklassen. Een totaalbeeld dus, maar natuurlijk wel met een beperkt aantal auto’s, 6.000 in dit geval. Daarnaast is de term ‘goede’ en ‘slechte’ foto arbitrair, want de ene persoon vindt een bepaalde foto natuurlijk beter dan een andere. Daarom besloten we in het onderzoek te beoordelen of de foto’s een professionele uitstraling hebben, er consistentie zit in het beeld (eerste foto, hoek vanuit de camera) en vergeleken we dat met advertenties waarin steeds andere foto’s werden gebruikt.
Hieronder een voorbeeld van een advertentie met foto’s waarvan wij vinden dat er sprake is van een goede hoofdfoto.

Ook bij deze foto kun je discussiëren over licht, schaduw en nog wat zaken, echter in ons onderzoek ging het erom of alle foto’s gelijkwaardig waren qua volgorde. Als je de voorraad van de dealer onder elkaar ziet, moeten alle eerste foto’s op dezelfde plek en vanuit dezelfde hoek zijn gemaakt. Zoals op onderstaande foto van hetzelfde autobedrijf. Daar zie je dat het beeld qua opzet gelijk is. De foto’s worden bewust zo gemaakt en om die reden hebben wij dit meegenomen als een goede foto.

Professioneel

Bij de klant wekt dit de indruk dat je met een professioneel bedrijf te maken hebt. Daarmee overtuig je de klant om met jou zaken te doen. De foto hieronder laat de voorraad zien van een dealer die voor een andere benadering kiest. De foto’s zijn rommelig en er is geen lijn, waardoor wij het als slechte foto’s zien. Voor mij is dit het bewijs dat de marketingverantwoordelijke moet zorgen voor de foto’s en de presentatie van gebruikte auto’s en niet de verkoper die dit er maar even bij moet doen.

Rommelig

Je ziet dat alle vier de aangeboden auto’s een andere eerste foto hebben. Kijk je specifiek naar één auto, zoals het voorbeeld hieronder, dan zie je meteen dat die op een andere wijze is gefotografeerd. Het lijkt gedaan in de haast, zonder enig doel. De auto moet snel online en het maakt even niet uit hoe. Nu wordt de prijs van de auto ineens cruciaal, alleen als je de goedkoopste bent, maak je kans. De auto gemiddeld of bovengemiddeld prijzen heeft geen zin, de klant zoekt door naar een aantrekkelijker alternatief. Deze foto’s beoordeelden we in het onderzoek daarom als ‘slecht’.

Resultaat

Uiteindelijk zijn er 2.500 advertenties met slechte foto’s onderzocht en meer dan 3.500 met goede foto’s. Dit hebben we in verhouding gezet. Het was gelukkig makkelijker om goede foto’s te vinden dan slechte.
Goede foto’s zijn belangrijk, want momenteel leven we in een ‘instagram-wereld’. Goede foto’s hebben zeker gevolg voor het aantal engagement metrics op de auto. Niet alleen de harde cijfers zoals leads, maar ook VDP-views en kliks binnen de VDP zijn hoger bij goede foto’s.

Resultaten per engagement:

  • E-mail leads + 52.4%
  • Telefonische leads + 35.7%
  • url kliks (website bezoeken) + 26%

En dus?

Alle advertenties hadden tevens een veel grotere CTR (Click Through Rate) vanuit de SRP (zoekresultatenpagina) naar de VDP (productpagina) waardoor de kans op een lead vele malen groter is en wordt. Hoe dan ook, het loont om te investeren in goede foto’s, maar ook investeren in je marketingafdeling heeft zin. Je kan en mag, zeker als je bedrijf een zekere schaalgrootte heeft, het maken van de advertenties niet bij de verkopers neerleggen. Die moeten het er echt bij doen, tussendoor, ondanks alle waanzin van de dag. Dat levert geen goede foto’s op. Ook is de kans dan groot dat het beeld niet consistent is en dat geldt ook voor de teksten onder de foto die de klant moeten aanzetten tot een klik. Nogmaals, ik vind dat echt een marketingactiviteit en niet iets voor de verkopers.

Over Paul

Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Van eigenaar van een dealerbedrijf ging hij via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay), waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder het label #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl.

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC